Pierwsze plany budowy kolei na Gubałówkę stworzył Mieczysław Orłowicz w 1919 r. W 1927 r. Jan Kontrymowicz Ogiński – dyrektor zakopiańskiej Elektrowni Miejskiej wysunął kolejną propozycję, która została odrzucona przez gminę z powodu braku środków. Kolej powstała  dopiero w 1938 r. z inicjatywy prezesa Polskiego Związku Narciarstwa płk. Aleksandra Bobkowskiego i stała się częścią przygotowań do mistrzostw świata FIS, które odbyły się w rok później. Budowa trwała 168 dni od lipca do 20 grudnia 1938 roku. Prace prowadziła firma „Linkolkasprowy”, zaś wagony, urządzenia i szyny zakupiono w Szwajcarskiej firmie Von Roll Berno.  Trasa kolejki liczy 1338 m. Dwa wagoniki poruszają się po jednym torze na wspólnej linie i wymijają  się w połowie drogi pokonując różnicę wysokości 299 m.

W 2001 roku kolej linowo-terenowa na Gubałówkę została w całości zmodernizowana. Powstały nowe budynki stacyjne, wymieniono urządzenia napędowe, zmodernizowano torowisko i zainstalowano dwa nowoczesne wagony w których  mieści się maksymalnie 120 osób. Podróż kolejką na Gubałówkę trwa zazwyczaj około 3,5 minuty a deklarowana przepustowość kolejki to 2000 os./h.

Fotografie: PKL Gubałówka

  • 01-19
  • 01-24
  • 02-23
  • 05-33
  • 05-34
  • 05-95
  • 11-04
  • 11-14
  • 12-01
  • 12-02
  • 12-03
  • 13-00